Strona główna Diety Dieta dr Jana Kwaśniewskiego (żywienie optymalne)

SPRAWDŹ SWOJE BMI

Podaj swoją wagę w kg:

Podaj swój wzrost w cm:

Zaznacz swoją płeć:

KobietaMężczyzna

DO POBRANIA

WYSZUKIWARKA



 

Dieta dr Jana Kwaśniewskiego (Żywienie optymalne)


Zasady diety:


Żywienie optymalne opracował, na podstawie ogólnych reguł biochemii i fizjologii dr Jan Kwaśniewski. Zasady tego żywienia zostały przebadane na zwierzętach, a później sprawdziły się na chorych. Przed 10 laty udowodniono na podstawie doświadczeń przeprowadzonych w Katedrze Higieny Akademii Medycznej w Łodzi, że żywienie optymalne w żadnym razie nie szkodzi chorym, a w bardzo wielu przypadkach pomaga. Dieta jest chwalona przez stosujących i nagminnie potępiana przez lekarzy. Opiera się na założeniu, że człowiek może sam się wyleczyć z wielu chorób pod warunkiem, że dostarczy organizmowi odpowiednie paliwo czyli tłuszcz. Zalecane spożycie białka na dobę wynosi 30-50 g (zalecane jest białko zwierzęce), w początkowym okresie po przejściu na tą dietę ilość białka może wynosić 100-130 g i powoli powinno się ją redukować. Proporcje między białkiem - tłuszczem - węglowodanami powinny wynosić 1:2,5 - 3,5:0,5. Jeść możemy tyle aby być sytym, przy zachowaniu powyższych proporcji. Dr Jan Kwaśniewski jest przeciwnikiem wszelkiego rodzaju postów i głodówek. Dieta ta jest także o działaniu odchudzającym. Z produktów mlecznych najwartościowsze dla nas są: masło (o zawartości tłuszczu, co najmniej, 82,5%), śmietana (od 30% tłuszczu), ser biały (od 30% tłuszczu), ser żółty (60% tłuszczu w suchej masie). Z mięs najwartościowsza jest wieprzowina, ponieważ jej skład chemiczny jest najbardziej zbliżony do składu ciała ludzkiego. Najlepsze są jednak podroby: serce, wątroba, móżdżek i nerki. Wszystkie wymienione produkty zawierają dużo tłuszczu, czyli źródło energii oraz wartościowe białko, które służy jako materiał do budowy i wymiany komórek naszego ciała. Podobnie jak białko i tłuszcze, tak i węglowodany mogą być lepsze i gorsze. Cukry ze skrobi wchłaniają się wolniej z przewodu pokarmowego i dlatego nie powodują nagłych wahań poziomu glukozy we krwi. Dorosły człowiek powinien spożywać około 50g węglowodanów na dobę, a dokładniej mówiąc 0,8g na kilogram należnej wagi ciała. Jeżeli spożywa się dużo węglowodanów, to organizm musi przekształcić je w tłuszcze. Wymaga to dużego zużycia białka, witamin, soli mineralnych i energii. Dlatego najlepiej spożywać tłuszcze gotowe, z których węglowodany powstawać nie mogą. Natomiast z węglowodanów tłuszcze powstają szybko. Głównym składnikiem diety są tłuszcze. Jedną trzecią ilości tłuszczów stanowi białko, a tylko tyle co połowa ilości białka wolno zjadać węglowodanów. Powstaje stosunek B T W (Białko : Tłuszcz : Węglowodany) 1:2,5 - 3,5:0,5. Po przystosowaniu się organizmu do diety (okres przebudowy), a więc po 2-3 tygodniach u ludzi młodych i zdrowych, a po około 6 tygodniach, lub dłużej u starszych, zapotrzebowanie na białko zmniejsza się. Wówczas proporcja Białka : Węglowodany 1:0,5; zmienia się na 1:1. Mogą być tutaj pewne różnice w zależności od wieku, wysiłku fizycznego i różnych dolegliwości. Ludzie otyli powinni w pierwszych miesiącach zmniejszyć ilość tłuszczu do 1-2 gramów na 1 gram spożywanego białka, gdyż spalają własne tłuszcze. Proporcja dla człowieka dorosłego, młodego i zdrowego, aktywnego zawodowo to 5 gram tłuszczu na 1 gram białka, ponieważ nie buduje już swego organizmu, a potrzebuje dużo energii. Dziecko, które rośnie i rozwija się potrzebuje więcej białka. Mogą być też niewielkie rozbieżności u ludzi chorych. W Arkadiach na terenie całego kraju pod fachowym okiem lekarzy i dietetyków optymalnych wracają do zdrowia pacjenci cierpiący na schorzenia uważane, przez współczesną medycynę, za nieuleczalne, takie jak cukrzyca typ I i II, astma, stwardnienie rozsiane, miażdżyca, choroby zwyrodnieniowe stawów i kręgosłupa i inne. Aby osiągnąć takie efekty należy przestrzegać zasad żywienia optymalnego.


Produkty zalecane w diecie:

  • Tłuszcze zwierzęce - smalec, słonina, boczek, sadło, szpik kostny, masło, 

  • Jajka kurze (głównie żółtka), 

  • Sery, 

  • Śmietana (od 30% tłuszczu), 

  • Mięso wieprzowe, tłuste, 

  • Podroby, 

  • Galarety podrobowe i mięsne, 

  • Tłuste wywary i rosoły, 

  • Wędliny tłuste, a najlepiej podrobowe (salcesony, pasztetowe, kaszanka), 

  • Drób (tylko tłusty: gęś, kaczka), 

  • Ryby tłuste, smażone na smalcu.


Produkty dozwolone w diecie:

  • Mleko – najtłustsze, a najlepiej z dodatkiem śmietany, 

  • Warzywa o małej ilości węglowodanów z dodatkiem tłuszczu (np. fasola szparagowa polana masłem), 

  • Ziemniaki (około 100 g) z tłuszczem lub w postaci frytek na smalcu, 

  • Owoce jagodowe, mało-słodkie (porzeczki, maliny, jeżyny, agrest, poziomki, truskawki), 

  • Orzechy, migdały, wiórki kokosowe, 

  • Kawa, herbata, majonez, przyprawy.

Produkty zabronione w diecie:

  • Cukier (wszystkie słodycze), 

  • Miód, 

  • Przetwory owocowe (dżemy, kapusty, powidła), 

  • Ryż, kasza, 

  • Chleb i inne pieczywo, 

  • Potrawy mączne (kluski, makarony, ciastka), 

  • Warzywa i owoce o dużej zawartości węglowodanów, 

  • Mąka ziemniaczana i zbożowa (dopuszcza się niewielkie ilości w przepisach optymalnych), budynie, kisiele,

  • Ziarna grochu i fasoli,

  • Napoje słodkie.